کتاب صوتی و مزایای آن برای نویسندگان و صاحبان اثر

کتاب صوتی و مزایای آن برای نویسندگان و صاحبان اثر

در این مطلب قصد داریم به کتاب صوتی و مزایای آن برای نویسندگان و صاحبان اثر بپردازیم. با ورود فناوری‌های جدید، بازار کتاب به طور مداوم تغییر می‌کند و تکامل می‌یابد. ورود کتاب‌های صوتی به بازار، راهی منحصر به فرد در انتشار کتاب به خوانندگان و نویسندگان و ناشران داد. با پلتفرم‌های محبوب کتاب‌های صوتی مانند Audible، بازار کتاب‌های صوتی در حال بزرگ شدن است و هر سال به رشد خود ادامه می‌دهد.  اگر نویسنده‌ هستید و می‌خواهید بیشترین بهره را از کار خود ببرید، باید علاوه بر نسخه فیزیکی و الکترونیکی کتاب خود، نسخه صوتی آن را نیز ایجاد کنید. در اینجا چند مزیت مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. با سایت چاپ کتاب نارون دانش همراه باشید.

کتاب صوتی و مزایای آن برای نویسندگان و صاحبان اثر

۱- به طیف جدیدی از خوانندگان دسترسی پیدا کنید

کتاب صوتی بخش به سرعت در حال رشد در صنعت نشر الکترونیک است. طبق گزارش Good E-Reader، در سال ۲۰۱۷، ایالات متحده به تنهایی بیش از دو و نیم میلیارد دلار فروش کتاب صوتی را به ثبت رساند، به طوری که ۲۶ درصد از جمعیت ایالات متحده در طول سال به یک کتاب صوتی گوش داده اند. این روند در سراسر جهان نیز مشاهده شده است، به طوری که پنج ناشر بزرگ اعلام کردند که سود واحدهای دیجیتال آنها عمدتاً به خاطر کتاب های صوتی است. وقتی به دلایل این موضوع فکر می کنید، به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا کتاب های صوتی در حال افزایش محبوبیت هستند.

دلیل اصلی گوش دادن به کتاب‌های صوتی، راحتی آن است.  شما می‌توانید در هر مکانی به کتاب گوش دهید و در حالی که در مسیر هستید یا مشغول انجام ورزش و کارهای خانه هستید، می‌توانید به آن گوش کنید.

کتاب صوتی و مزایای آن برای نویسندگان و صاحبان اثر

برای کسانی که زمان زیادی برای خواندن کتاب‌های فیزیکی یا الکترونیکی ندارند، پیگیری ادامه داستان بسیار راحت‌تر خواهد شد. راحتی استفاده، تنها دلیل محبوبیت کتاب های صوتی نیست. برخی از مردم به به شدت به گوش دادن بیشتر علاقه دارند تا خواندن و این که داستان برای آنها خوانده شود تجربه بسیار جذابی محسوب می‌شود.

این بازار به شدت در حال رشد دلیل کافی برای نویسندگان و صاحبان اثر است تا از این روند استفاده کنند. با محبوبیت و دسترسی آسان کتاب‌های صوتی بیش از هر زمان دیگری، نویسندگان و ناشران هم‌پای نویسندگانی که به طور فیزیکی به انتشار اثر خود می‌پردازند، می‌توانند کتاب‌های خود را در مقابل چشمان تازه (یا در مقابل گوش‌هایشان!) قرار دهند.  با گسترش دامنه دسترسی خود به بازار کتاب های صوتی، آثار خود را در معرض طیف جدیدی از خوانندگان قرار خواهید داد که ممکن است در غیر این صورت هرگز آثار شما را کشف نکرده باشند. بسیاری از افرادی که گوش دادن به کتاب‌های صوتی را ترجیح می‌دهند، صرفاً به آن قالب پایبند هستند و بعید است که رمان شما را با کتاب الکترونیکی یا فورمت فیزیکی بخوانند. پس چرا از این امکان استفاده نکنید و مخاطبان خود را گسترش ندهید؟

۲- بازار کمتر اشباع را هدف قرار دهید

هرچند بخش کتاب های صوتی  به  طور پیوسته در حال رشد است، اما هنوز به هیچ وجه به سطح کناب فیزیکی نرسیده و محبوبیتی به آن اندازه کسب نکرده است. اما این می‌تواند فرصت بسیار خوبی ایجاد کند که بتوانید در این حوزه کمتر رشد یافته وارد شوید.

بازار کتاب‌های صوتی در حال حاضر بسیار کمتر از بازارهای فیزیکی و کتاب‌های الکترونیکی اشباع شده است، به این معنی که ناشران و صاحبان اثر رقیب کمتری برای دیده شدن اثر خود دارند و می‌توان آنها را بسیار راحت‌تر کشف کرد. به عنوان مثال، در بازارهای بسیار اشباع شده مانند آمازون، برای یک نویسنده یا ناشر گم شدن در دریایی از دیگر کتاب‌ها و ناشران بسیار محتمل است. با کتاب‌های صوتی، کتاب‌های شما شانس بیشتری برای کشف شدن توسط خوانندگان جدید دارند.

۳- درآمد بالقوه خود را افزایش دهید

داشتن منبع درآمد دیگری به عنوان یک نویسنده یا ناشر چیز خوبی است،  بهترین چیز در مورد کتاب های صوتی این است که محتوا از قبل آماده انتشار است. فقط باید به فایل صوتی تبدیل شود. وقتی کتاب را صوتی می‌کنید علاوه بر نشر فیزیکی آن به صورت صوتی نیز نشر می‌کنید و  از این طریق به آن تنوع می‌دهید. همانگونه که شما به عنوان یک نویسنده یا ناشر نیاز دارید طیف وسیعی از مخاطبان کتاب شما را مشاهده کنند، به این نیز نیاز دارید که جریان‌های درآمدی خود را متنوع کنید. مثلاً اگر فروش نسخه فیزیکی کتاب‌تان اندکی متوقف شده باشد، از آن طرف نسخه صوتی بتواند فروش داشته باشد. بله، هزینه تولید یک کتاب صوتی (در درجه اول هزینه استخدام یک راوی) ممکن است کمی بالا به نظر برسد، اما واقعاً یک سرمایه‌گذاری عالی برای آینده شماست، پس به آن نگاه کنید و اگر می‌توانید دست به کار شوید.

۴- به داستان خود جان تازه‌ای بدهید

فرض کتید کتابی را سالهاست چاپ کرده‌ و روانه بازار نموده‌اید. هم اکنون شاهد هستید که نرخ فروش این کتاب افت کرده است. به جز استفاده از استراتژی‌های تبلیغاتی و استفاده از ایده‌های آن برای جان‌بخشی مجدد به این کتاب چه کار متفاوتی می‌توانید انجام دهید. بله، درست حدس زدید، می‌توانید آن را به فایل صوتی تبدیل کنید. صرف داشتن یک راوی حرفه‌ای که داستان شما را ضبط می‌کند، می‌تواند جان تازه‌ای به آن ببخشد و همانطور که در بالا ذکر کردیم، طیف جدیدی از خوانندگان را جذب کند. راوی کتاب صوتی مناسب، ماهیت شخصیت‌های شما و سبک نوشتاری منحصربه‌فرد شما را به تصویر می‌کشد و به شما کمک می‌کند به روشی کاملاً جدید با خوانندگان ارتباط برقرار کنید.

کتاب صوتی و مزایای آن برای نویسندگان و صاحبان اثر

۵- به عنوان یک نویسنده یا ناشر اعتبار بیشتری کسب کنید

در حال حاضر، تنها درصد کمی از نویسندگان و ناشران روش کتاب صوتی را انتخاب می‌کنند و این می‌تواند مزیت دیگری باشد که بتوانید تا دیر نشده در این بازار برندسازی بکنید و خود را بیشتر نشان دهید. در این صورت طبیعتاً اعتبار بیشتری کسب خواهید کرد.

این روزها تقریباً هر کسی می‌تواند یک کتاب الکترونیکی ایجاد و منتشر کند، به همین دلیل است که آمازون و سایر اپلیکیشن‌های فروش کتاب پر شده از کتابها و ناشران و نویسندگانی که آثار خود را منتشر کرده‌اند. اما این موضوع در مورد کتاب های صوتی صادق نیست. هر نویسنده یا ناشری در حیطه فایل‌های صوتی هزینه و سرمایه‌گذاری نمی‌کند و این دقیقاً همان فرصت طلایی است که به شما اجازه می‌دهید تا هرچه زودتر سرمایه‌گذاری را شروع کنید و به خود اعتبار ببخشید. اکنون شناخته شدن و به سر زبان‌ها افتادن در حیطه کتاب‌های فیزیکی بسیار کار سختی شده است اما با فایل‌های صوتی این کار در اسرع وقت انجام خواهد شد.

در نهایت، در این زمنیه به ذکر نقل قولی از جف اولسون بسنده می‌کنیم که در تمجید کتاب صوتی می‌گوید.

جف اولسون در کتاب پرفروش «برتری خفیف» می‌گوید:

«کتاب صوتی یکی از بهترین گزینه‌هاست. مدت‌زمانی که هر فرد به‌طور میانگین پشت فرمان اتومبیل است ۲۵۰ تا ۳۵۰ ساعت تخمین زده می‌شود. این میزان برابر است با چهل دقیقه تا یک ساعت در روز. اگر در این مدت به مطالب آموزشی و خودبهسازی گوش کنید، معادل مدرک دکتری اطلاعات کسب خواهید کرد. گوش‌دادن به هر موضوعی، پس از چند سال، چند ماه، یا حتی کمتر، نگاه‌تان به زندگی را تغییر خواهد داد.»

در این مطلب سعی کردیم به تشریح کامل کتاب صوتی و مزایای آن برای نویسندگان و صاحبان اثر بپردازیم. انتشارات نارون دانش در حیطه خدمات مربوط به کتاب های صوتی برنامه جامعی تدوین کرده و هم اکنون با هماهنگی صاحبین اثر به ایجاد فایل صوتی کتاب‌های پرفروش خود نموده است. تمامی صاحبین اثر و حتی ناشران دیگری که قصد دارند کتاب خود را به فایل صوتی تبدیل نمایند می‌توانند از خدمات فایل ایجاد فایل صوتی کتاب نارون دانش برخوردار شوند. طبیعتاً انتشارات نارون دانش تمامی مجوزهای نشر فایل صوتی را از مراجع ذی‌ربط دریافت کرده است و به صورت قانونی خدمات خود را در اختیار صاحبان اثر و ناشران قرار می‌دهد. شما می توانید از طریق صفحه تماس با ما با همکارانمان در ارتباط باشید.

چاپ کتاب در انتشارات نارون دانش

انتشارات نارون دانش یکی از برترین ناشرین در حوزه چاپ کتاب می‌باشد. صاحبان اثر می‌توانند از خدمات ویراستاری کتاب و همچنین صفحه آرایی کتاب این انتشارات بهره‌مند شوند. انتشارات نارون دانش با در اختیار داشتن تیم متخصص طراحی جلد کتاب این امکان را دارد که در زمینه مربوط به طراحی جلد کتاب نیز به صاحبان اثر خدمات تخصصی ارایه نماید. جهت برقراری ارتباط با ما می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما اقدام نمایید.

14 پاسخ
  1. محمد مهدی
    محمد مهدی says:

    سلام
    برای اینکه بتونیم کتاب رو صوتی کنیم حتماً لازمه که فایل نوشتاریش قبلاً چاپ شده باشه یا میتشه قبل از اینکه متنی چاپ بشه، به فایل صوتی تبدیل کنیم؟ ممنون.

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام خدمت شما
      بله، به لحاظ مقررات هیچ منعی برای این کار وجود نداره. برای کتاب های صوتی مجوز جداگانه ای از کتاب های متنی اخذ میشه. یعنی شما با صرف داشتن موز متنی نشر یک کتاب، نخواهید توانست آن را به فایل صوتی تبدیل کنید و به صورت فایل صوتی نشر بدهید. موز فایل صوتی با فایل متنی متفاوت هستند و می بایست برای هر کدام از آنها جداگانه مجوز دریافت کرد. تمامی خدمات مربوط به صوتی سازی فایل متنی کتاب و اخذ مجوزهای مربوط به کتاب صوتی را می توانید از انتشارات ما پیگیری نمایید.

      پاسخ دادن
  2. سهیلا اویسی
    سهیلا اویسی says:

    سلام
    من یه کتاب رمان دوسال پیش نوشتم و فروش فیزیکیش تا حالا تو این دوسال خوب بوده. میخواستم این کتاب رو به صورت فایل صوتی دربیارم. منتها من فایل های صوتی کتاب ها رو که گوش میدم معمولاً یک نفر این کتابها رو روایت میکته. میخواستم بپرسم کتاب من رو هم فقط یک نفر روایت میکته یا اینکه از روایان مختلف استفاده میشه. طبیعتاً کتاب من شخصیت های متفاوتی داره و احتمالاً یک نفر نتونه کل کتاب رو روایت کنه. در صورت امکان توضیحی در این زمنیه بدید. ممنون

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      بله، برای کتاب های چند شخصیتی حتماً از راویان متعدد استفاده میشه که بهش اصطلاحاً میگیم چندصدایی. خوب تو بعضی کتابها فقط یک روای می تونه کل کتاب ر بخونه و مشکلی هم پیش نمیاد. مثلاً کتاب هایی در زمینه موفقیت و خودیاری دقیقا اینگونه هستش. اما در رمانها و اغلب آنها نیاز است تا چند نفر به صورت همزمان کتاب رو روایت کنند که قطعاً این استاندارد رعایت خواهد شد.

      پاسخ دادن
  3. ناشناس
    ناشناس says:

    سلام در مورد کتاب صوتی میتونید روالش رو بفرمایید؟ الان مثلاً کتاب من صوتی بشه مساله مالکیت کتاب و حقوق مادی و معنویش چطوری میشه. و اینکه برای کتاب صوتی مجوز نشر جداگانه دریافت میشه یا اینکه باهمون مجوز قبلی چاپ میشه؟

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      روال کتاب صوتی دقیقا مثل کتاب فیزیکی و الکترونیکی هست. اول کیفیت سنجی محتوای کتاب صورت میگیره، بعد مباحث مربوط به مجوزهای ارشاد و کتاب صوتی و بعد مراحل مربوط به ضبط و نشر. برای کتابهای صوتی قطعاً مجوز جداگانه دریافت میشه حتی اگر کتاب قبلاً مجوز دیگری داشته باشد.

      پاسخ دادن
  4. لیلا فرجی
    لیلا فرجی says:

    سلام خدمت دست اندرکاران انتشارات نارون و با تشکر از زحمتی که برای مخاطبین این سایت میکشید. جداً پاسخ دادن به تک تک سوالات مخاطبین همت و توجه خاص شما رو میرسونه که بسیار از این حیث از شما تشکر میکنم.
    برای چاپ کتاب صوتی میخواستم بدونم راوی کتاب و مراحل ضبط به چه صورت خواهد بود. آیا انتشارات خودش همه مراحل رو انجام میده یا صاحب اثر باید بعضی از این مراحل رو به عهده بگیره؟ بسیار ممنون از پاسخ گویی شما

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      سلام و سپاس از محبت شما
      تمامی امور مربوط به ضبط و نشر کتاب را انتشارات خواهد بود. از مرحله احذ مجوز تا تکمیل فایل صوتی انتشارات تمامی مسئولیت ها و امور را انجام خواهد داد و نیازی به حضور و انجام نقش صاحبت اثر وجود ندارد.

      پاسخ دادن
  5. مهدی رحیم پور
    مهدی رحیم پور says:

    سلام کتابهای صوتی بعد از تولید به چه شکل منتشر میشوند؟ بسیاری از دوستان و همکاران من این سوال رو دارند و با توجه به سابقه بد بازار کتاب ایران و عدم رعایت کپی رایت، این احتمال وجود داره که فایل توزیع بشه.

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      سلام.
      سوال شما را در کامنت بالایی به صورت مفصل توضیح دادیم. کلاً هر نوع کتابی که شما چاپ کنید اعم از فیزیکی، الکترونیکی و صوتی، یک سری افراد سودجو می توانند از آن استفاده های غیرقانونی خود را بکنند و این مختص کتاب صوتی نیست. بارها دیده ایم که افرادی با اسکن کردن کتابهای فیزیکی فایل آن را در بستر اینترنت قرار داده اند و به صورت غیرقانونی مبادرت به فروش آن نموده اند. در اینصورت، از انجایی که ناشر برای اثر شما مجوز گرفته است، شما در اسرع وقت می توانید اقدام قانونی کنید و جلوی این مساله را بگیرید.

      پاسخ دادن
  6. حسن پور
    حسن پور says:

    عرض احترام
    وقتی کتابی به فایل صوتی تبدیل می شود به چه شکلی نشر و توزیع می گردد؟ آیا این امکان وجود ندارد که فایل آن به صورت رایگان در بستر اینترنت بیفته و دست به دست بشه و باعث زیان نشر و صاحب اثر بشه؟ درباره این مساله لطف توضیح بدید. ممنونم

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      کتابهای صوتی هم اکنون صرفاً از طریق اپلیکیشن های کتابراه، طاقچه، نوار و فیدیبو منتشر می شوند. این اپلیکیشن های فروش کتاب بستر امن و مطمئنی را به وجود آورده اند تا ناشران و صاحبان اثر بتوانند با خیال آسوده فایل های خود را منتشر کنند. با توجه به سازوکاری که این اپلیکیشن ها به وجود اورده اند امکان دانلود و پخش غیرقانونی فایل کتاب امکان پذیر نیست.
      درثانی، حتی اگر شما کتاب فیزیکی نیز چاپ کرده باشید، گروهی می تواند همین کتاب را به صورت غیرقانونی منتشر نمایند اما از آنجایی که شما برای آن مجوز گرفته اید در اسرع وقت می توانید از طریق مجاری قانونی جلوی نشر و توزیع غیرقانونی کتابتان را بگیرید و اتفاقا وزارت ارشاد نیز قوانین بسیار سفت و سخت و بازدارنده ای نیز در این زمینه دارد.

      پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      برای صوتی کردن یک کتاب معمولاً به یک یا دو ماه زمان نیاز است. این زمان برای کارهای مربوط به ضبط صدا و اخذ مجوزهای کتاب صوتی در نظر گرفته می شود.

      پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *